TRS-Marketing: Portfolioanalyse

Uw aanbod in kaart gebracht

Hoe is het verloop van uw kaartverkoop? Welke voorstellingen verkopen goed, en welke minder?

TRS Marketing helpt u om een overzicht te krijgen van de kaartverkoop van uw hele theateraanbod en biedt verschillende analysemogelijkheden die gerichte marketingacties mogelijk maken. In dit artikel gaan we in op hoe u met TRS Marketing een portfolio analyse maakt op basis van het bezettingspercentage en hoe u een portfolio analyse maakt op basis van een productmatrix.

De bezetting

Het bezettingspercentage is een goede graadmeter voor de verloop van de kaartverkoop. Aangezien  voorstellingen met een bezettingsgraad van tegen de 100%  praktisch uitverkocht zijn, zullen deze waarschijnlijk geen extra promotie nodig hebben. Maar dit kan  natuurlijk wel de aanleiding zijn om de voorstelling bijvoorbeeld  te verplaatsten van de kleine naar de grote zaal of om een voorstelling bij te boeken. Ook kan het interessant zijn welke genres goed of minder goed verkopen. Hierop kunt u een gerichte marketing actie doen aan mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort voorstellingen.

De productmatrix

Een productmatrix kan een handig hulpmiddel zijn bij het uitstippelen van uw marketingstrategie.  Het is een hulpmiddel, dus u moet van te voren bepalen hoe en of u een productmatrix kunt gebruiken binnen uw marketingstrategie. Ieder theater en haar bezoekers zijn uniek, en het aanbod is dat ook!
productmatrix
Met een productmatrix voor theaters kunt u  uw voorstellingen in  delen in een matrix door voorstellingen met bepaalde eigenschappen groeperen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Voorstellingen van bekende spelers die in het verleden al populair waren
  • Voorstellingen van nieuw talent
  • Voorstellingen die voorzien in een bepaalde niche behoefte

Met behulp van TRS Marketing kun u de bovenstaande indeling te maken over het huidige seizoen en het komende seizoen. Vervolgens kunt u aan de hand van de bezoekers van twee seizoenen bekijken welke bezoekers een bepaald soort aanbod interessant vonden. Dit biedt u de gelegenheid om U kunt nu deze bezoekers actief benaderen met vergelijkbaar aanbod uit het komende seizoen.

Aan de slag

 

Stap 1: Een overzicht krijgen van het aanbod van het komende seizoen

Als u nog geen bestaande activiteitgroep heeft met de activiteiten van het komende seizoen moet deze eerst gemaakt worden.
Denk er hierbij aan dat u een selectie maakt van het professionele aanbod; u laat amateurgezelschappen en verhuringen buiten deze groep. Afgelaste activiteiten kunnen ook buiten beschouwing worden gelaten.

Stap 2: Een portfolio analyse aan de hand van de bezettingsgraad

In dit voorbeeld gaan we de voorstellingen uit het komende theaterseizoen verdelen aan de hand van de bezettingsgraad.

Ga naar het scherm Start > Portfolio

portfolio

 

 

Klik op de wizard :”Bezetting”

bezetting

 

 

Kies in de wizard de activiteitgroep uit stap 1.

Klik voltooien. De volgende vier activiteitgroepen zijn nu gemaakt:

1 Volle zalen 85 tot en met 100 % bezetting
2 Goedgevulde zalen 70 tot 85 % bezetting
3 Matig gevulde zalen 50 tot 70 % bezetting)
4 Slecht gevulde zalen 0 tot 50 % bezetting

Waarschijnlijk heeft u nog geen kaarten verkocht voor het komende seizoen, maar dat maakt niet uit, door de portfolio analyse te verversen word de indeling opnieuw gemaakt en heeft u altijd een actueel beeld.

Stap 3: Een portfolio analyse aan de hand van een productmatrix

In dit voorbeeld gaan we de voorstellingen uit het komende theaterseizoen indelen in een productmatrix. Een standaard indeling die in TRS marketing is ingebouwd ziet er als volgt uit.

1 Kaskrakers toegankelijke en bekende producties, bv: populair cabaret, pop, toneel
2 Nichespelers uitdagende producties, bv: nieuw cabaret, muziektheater
3 Kwetsbaren veilige producties, bv: opera, ballet
4 Uitdagingen vernieuwende producties, bv: hedendaags toneel

Deze indeling is gebaseerd op de indeling uit “Thinking Big, het Praktijkboek strategische marketing kunst en cultuur”. Als u zelf een andere indeling wilt maken, met andere benaming  van de groepen kunt u dit natuurlijk altijd aanpassen aan uw situatie.

Ga naar het scherm Start > Portfolio

Start de wizard :”Productmatrix”

Kies in de wizard de activiteitgroep uit stap 1.

Selecteer achtereenvolgens de activiteiten die u wilt indelen in de groepen ‘kaskrakers’,  ‘nichespelers’, ‘kwetsbaren’ en ‘uitdagingen’.

Klik voltooien. De vier activiteitgroepen zijn nu gemaakt.
Door de wizard nogmaals te doorlopen maar dan te kiezen voor de activiteiten uit het huidige seizoen kunt u de kopers van bijvoorbeeld de ‘nichespelers’ met elkaar vergelijken.

 

Tips bij de analyse

Na het aanmaken van een portfolio analyse wordt automatisch een analysescherm aangemaakt waarop de aantallen van de verschillende groepen vergeleken kunnen worden.
Zo kunt u bijvoorbeeld de actuele bezetting van uw kaskrakers, nichespelers, kwetsbaren en uitdagingen in één oogopslag vergelijken:

bezettingsmeters

Of de bezetting, afgezet in de tijd:

bezettingspercentage_per_dag

Als u gebruik heeft gemaakt van de automatische klantsegmentatie kunt u per activiteitgroep, bijvoorbeeld uw nichespelers, bekijken wat de verhouding is van de klantsegmenten:

segment_activiteitgroep Lees meer over automatische klantsegmentatie in TRS-Marketing.

Per activiteitgroep kunt u ook bekijken op welk moment uw klanten kaarten kochten. Deden zij dat uin de voorverkoop, in de vrije verkoop of toch last-minute:

verkoopperioden

Bezoekers van bepaald aanbod herkennen

De indeling uit uw matrix kunt u natuurlijk ook gebruiken om  nieuwe klantgroepen te maken zodat u liefhebbers van een bepaald type aanbod kunt identificeren.

U kunt bijvoorbeeld de niche-liefhebbers van een bepaald seizoen kiezen:

criteria

 

Advies en ondersteuning

Bent u naar aanleiding van dit artikel nieuwsgierig hoe TRS-Marketing effectief gebruikt kan worden binnen uw organisatie?

Wij bieden onze klanten advies op maat; een ervaren marketingdeskundige komt bij u langs om te inventariseren hoe u TRS-Marketing kunt gebruiken binnen uw marketingplan. Hierbij kijken we niet alleen naar het gebruik van onze software, maar houden we rekening met de hele opzet van marketing in uw theater.

Bent u nog geen klant maar bent u benieuwd hoe u TRS-Marketing zou kunnen gebruiken en wat de voordelen hiervan zijn? Maak een afspraak met onze software specialist die een live demo komt geven waarin hij ingaat op alle aspecten en mogelijkheden van het reserverings- en planningssysteem TRS.

Maak direct een afspraak

 

Delen via:Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone